Header image

Fotografie in de praktijk

Geschreven door Admin in Uncategorized

Dit artikel is tot stand gekomen door een samenwerking tussen Peter-Paul Schouten en Eric van der Winden, geschreven met het doel beginnende tandarts-fotografen een
kwalitatief goede foto te laten maken.
Door: Peter-Paul Schouten en Eric van der Winden

http://blog.excent.eu/candy-bar-slot-machine-game-download-english/

Eric van der Winden (1962) is tandtechnicus en tevens fervent fotograaf. Vanaf 1981 legt hij zijn eigen werk fotografisch vast. Dit doet hij met Fujifilm S5Pro in combinatie met een Nikon 105 mm Macro lens en de R1C1 Nikon flitser.
Peter-Paul Schouten (1959) is freelance fotograaf en gespecialiseerd in landschaps-, architectuur- en portretfotografie. Daarnaast geeft hij op locatie training en workshops mondfotografie voor tandheelkundigen. Beide schrijvers zijn betrokken aan de masterclass Interdisciplinaire samenwerking en Esthetiek.



De huidige maatschappij, waarin patiënten steeds mondiger worden en esthetiek steeds belangrijker wordt, is goede communicatie tussen tandheelkundige hulpverleners
noodzakelijk. Mondfoto’s en digitale communicatiemiddelen helpen om snel en duidelijk specifieke wensen over te brengen. Bovendien zijn foto’s vaak een betrouwbaar naslagwerk van reeds behaalde resultaten in vorm, kleur, oppervlaktestructuur en glans. Eén beeld zegt immers meer dan duizend woorden. Tandartsen die hoge eisen stellen aan hun eigen werk, nemen vaak ook alleen maar genoegen met mondfoto’s van hoge kwaliteit. Om die te kunnen maken heeft u de volgende drie apparatuur nodig:

caesars slots app and total rewards employee

1. Spiegelreflexcamera
Spiegelreflexcamera’s zijn er tegenwoordig in alle soorten en maten. Elke paar maanden komen de bekende fabrikanten weer met nieuwe camera- bodies (=camera zonder lens), steeds weer met meer en geavanceerder functies (bijvoorbeeld HD-filmen of gezichtsherkenning). Voor mond- fotografie volstaat een spiegelreflexcamera zonder veel poespas. U kunt met een eenvoudig model al prima uit de voeten, bijvoorbeeld met de Canon 1100D of een Nikon D3000. Aanschaf- prijs van deze bodies is circa € 325,-.

 

2. Macrolens
Een macrolens hebben we nodig om van dicht- bij, zonder vervorming, te kunnen fotograferen. Een goede lens is niet goedkoop. U kunt kiezen voor een lens van hetzelfde merk, bijvoorbeeld de Canon Macro 100mm 2.8L IS USM, of in geval van Nikon, de 105mm f/2.8G AF-S VR Micro Nikkor. Deze lenzen kosten circa 700 a 800 euro. Met deze lenzen kan je overigens ook prachtige portretten schieten. U kunt ook kiezen voor goedkopere lenzen, bijvoorbeeld van Sigma (Sigma 105mm f/2.8 EX DG Macro OS) of Tamron. Dat kan enkele honderden euro’s schelen en is, indien u de lens alleen voor mond- fotografie gebruikt,  zeker het overwegen waard.

3. Macroflitser
Voor een goede uitlichting van het gebit kunt u het beste een ringflitser of een tangflitser gebruiken. Bijkomend voordeel van deze flitsers is dat ze een grote hoeveelheid licht afgeven waardoor je met een kleine lensopening en korte sluitertijden kunt werken, wat een positief effect heeft op de hoeveelheid scherpte in je foto. Ander voordeel is dat ze alle
andere lichtbronnen overvleugelen, zodat die geen storende kleurzweem kunnen veroorzaken op het beeld.
Voordeel van een ringflitser t.o.v. een tang- flitser is dat deze eenvoudiger in het gebruik is; het voordeel van een tangflitser is dat deze iets meer mogelijkheden biedt op het gebied van uitlichting waardoor je iets meer diepte in je foto’s kunt creëren.
De Canon ringflitser (Macro Ring Lite MR-14EX) kost circa € 630,-; de tangflitser circa € 850,-. Nikon brengt van het eigen merk geen ringflitser op de markt; de tangflitser (Nikon Remote Kit R1C1) kost circa € 650,-. Sigma heeft voor zowel Canon als Nikon een ringflitser beschikbaar (Sigma EM-140 DG) die circa € 350,- kost.

Optimale instellingen apparatuur
Bij mondfotografie is reproduceerbaarheid van groot belang. Als we na een bepaalde periode opnieuw een foto van hetzelfde gebit maken, willen we dat dit wat betreft vorm, scherpte, kleurstelling en contrast exact hetzelfde is. Dat vergemakkelijkt immers de vergelijking en maakt het geboekte resultaat inzichtelijker. Van belang daarbij is dat we niets aan het toeval overlaten, wat in ons geval betekent dat we de camera en de flitser volledig handmatig instellen.

casino games solitaire

Instellingen fotocamera
1. Stel de keuzeknop (mode dial) in op “M” (manual exposure). Met deze instelling kunnen we nu de sluitertijd en het diafragma (grootte van de lensopening) handmatig gaan instellen. Zie stap 2. en 3.

2. Stel de sluitertijd in op de “flitssynchronisatie- tijd” van je toestel. Dit is de kortst mogelijk sluitertijd die je bij het flitsen kunt gebruiken. Varieert per toestel, maar over het algemeen ligt deze zo ongeveer tussen 1/180 ste en 1/250ste seconde. Voor uw eigen toestel kunt u dit in de handleiding terugvinden onder het trefwoord “flitssynchronisatietijd” of “flits- synchronisatiesnelheid”.

3. Stel het diafragma (lensopening) in op het grootst mogelijke getal. In veel gevallen is dit 32, maar soms ook 22 of 45. Hoe groter het getal, hoe kleiner de lensopening, hoe meer scherpte je in je foto krijgt.

4. Stel de ISO­ gevoeligheid in op 100 of, indien dit niet mogelijk is, op 200. Hoe hoger de ISO- waarde, hoe lichtgevoeliger de sensor. Nadeel van hoge ISO-waarden is echter een toenemende onscherpte door “grovere korrel”. Daarom raden we aan om met een zo laag mogelijke ISO- waarde te fotograferen.

5. Stel de witbalans in op “flitslicht” (symbool “bliksemschichtje”). Door deze keuze vindt automatisch een kleurcorrectie plaats die nodig is omdat de kleur van het flitslicht niet helemaal “wit” is. Iets ingewikkelder, maar nog beter, is om de kleurbalans “handmatig” in te stellen.

6. Stel de transportmodus (ook wel “opname­“ of “ontspanstand”) in op: “enkel beeld”. In deze stand maakt de camera telkens maar 1 foto bij het indrukken van de sluiterknop en voorkom je dat er bij het indrukken meerdere foto’s worden gemaakt.

7. Selecteer 1 autofocus (AF)­punt (ook wel “scherpstelpunt”) – en wel het middelste! Hierdoor zal alleen het centrale autofocus-punt “oplichten” in de zoeker, en weet je altijd waar de scherpte komt te liggen.

8. Selecteer AF modus/­veldstand: “statisch” (ook wel “1­beeld” of “enkel beeld of ­punt”). Hierdoor blijft het focuspunt “vergrendeld” als je de sluiter- knop half hebt ingedrukt. Als u deze keuze niet hebt geselecteerd zal de camera continu blijven scherpstellen als u de camera beweegt.

casino online dlc code generator download

Instellingen flitser
Zet de flitser op stand “M” (manual) en een output van 1/2 (half vermogen).
Instellingen lens
Zet de lens op AF (autofocus), zorg ervoor dat de image stabilizer aanstaat, en dat de lens over de volledige range kan scherpstellen.
Bovenstaand genoemde instellingen zijn richt- lijnen. Mocht blijken dat de foto’s te donker zijn, verhoog dan de output van de flitser. Blijven de foto’s te donker, schroef dan de ISO-waarde wat omhoog (niet hoger dan 400).

 

 

Tips
Scherptegebied
Het is goed om je te realiseren dat die scherpte zowel vóór als áchter het punt ligt waarop u scherpstelt. Als u dus een gebit frontaal fotografeert kunt u beter op de laterale scherpstellen dan op de voortanden. Dan zijn namelijk zowel de voortanden scherp als ook de kiezen direct achter de laterale.

Autofocus vs Manual focus
Als u wat meer ervaring heeft, kunt u ook proberen om handmatig scherp te stellen. Dit vereist enige oefening, maar als u het onder de knie heeft, werkt dit sneller en beter dan automatisch focussen.
Ook is dit een optie als uw camera onder bepaalde omstandigheden moeite heeft met automatisch scherpstellen.

Dioptrie-instelling
Spiegelreflexcamera’s zijn uitgerust met een dioptrieknopje (naast of onder de zoeker) waarmee de camera aan het gezichtsvermogen van de gebruiker kan worden aangepast.

Houding fotograaf
Voor een goede mondfoto is het belangrijk de foto recht in te schieten. Zorg ervoor dat de middenlijn correspondeert met de werkelijkheid, door recht voor de patiënt te zitten en let op de horizontaallijn.
Door een hoog diafragma getal te kiezen blijft het gehele bereik van centrale tot molaar scherp (Afb. 3). Voor de juiste detail weergave van tandvlees en oppervlakte structuur dienen tanden en tandvlees droog te worden geblazen (Afb. 4). Door de hoek van de lens ten opzichte
van de tanden te veranderen, zien we andere informatie omtrent de structuur van de tanden (Afb. 5, 6 en 7). Een portretfoto met lach geeft heel veel informatie over de totale esthetiek. Bij het maken van een portretfoto van de patiënt sta je verder van het onderwerp af. Om meer licht in de camera te krijgen dient bij het maken van een portretfoto het diafragma getal kleiner te zijn, bijvoorbeeld 11 of 8. Indien de diafragmawaarde te laag gekozen wordt, zal het ten koste gaan van de hoe- veelheid scherpte in de foto.
Voor de juiste belichting van een lach nemen we juist het hoogst mogelijke diafragma getal, bijvoorbeeld 32 of 45 (Afb. 8).

Hulpmiddelen
Voor foto’s van zij en occlusaal aanzichten kunnen er spiegels (Doctorseyes) in verschillende vormen worden gebruikt (Afb. 9 en 10).
Met een zwarte achtergrond (contrastor, Doctorseyes) is het mogelijk een deel van de mond te isoleren, waardoor er meer aandacht overblijft voor het onderwerp (Afb. 11).


Je kunt reactie op dit artikel volgen via RSS 2.0 You can leave a response, or trackback.

Reageer op dit artikel

Get Adobe Flash playerPlugin by wpburn.com wordpress themes